e martë, 17 korrik 2007

Bad mood awiii


البوست ده انا هكتبو بالعاميه بسبب طبيعة الموضوع ,, هو موضوع كتير منكو هيشوفوه تافه بس انا شيفاه حيوى و لازم كلنا ننتبهلو ,, انا من ساعة ما اخدت الاجازه و انا كل ما اخش على الماسنجر او الياهو الاقى كل الشباب اللى عندى كتبين جمله واحده فى المعنى مع اختلاف الصيغه و هيا جملة (بااااااااااااااد موووووووود اوىى )انا لاحظت ده فى الاجازه و لما اعدت افكر فى السبب معرفتش الاقى اى تفسير و بينى و بنكو انا نفضت و قلت دى اكيد صدفه بس بعدها بكام يوم كنت اعده بتفرج على برنامج تافه كالعاده و كانو مستضيفين ممثله و جت سيرة الاكتئاب فلقتها بتقول انها عانت من الاكتئاب فى فتره من قترات حياتها و انها راحت لدكتور نفسى و انه قالها ان دى فتره عاديه و ان من العادى انك تصابى بالاكتئاب فى الفتره دى ليـــــــــــــــــــه بقى؟؟؟؟ عشان الشباب لازم يمروا بفترة اكتئاب و ان الفتره دى عندهم بتبقى فترة نضج فكرى يعنى انتقال من مرحله فكريه لمرحله اخرى
انا اوام اوام قمت رابطه ما بين كلام الدكتور و الظاهره اللى لسه حكيلكوا عنها و لما اعدت افكر اقتنعت بكلامه بينى و بنكم بس لما اعدت افكر تانى لاقيت ان المرحله دى بتطول اوى مع الناس اللى اعرفهم فحسيت ان كلام الدكتور ده ممكن يكون غلط او ممكن اننا نطبقوا على حالات فرديه بس بردو موصلتش لسبب الاكتئاب ده ,, هل ممكن يكون بسبب ان الشاب بيكون عندوه خوف من المستقبل و انه ممكن ميلاقيش غير وظيفه بكام الف . او ممكن يكون بسبب خوف البنت انها متقدرش تختار العريس المناسب

من وسط التسع عرسان اللى هيتقدملها ؟,, مش عرفا انا احترت اوى يبقى اكيد كلام الدكتور صح الصح

بس ده لو كده يبقى انا بقالى تلت سنين بمر بمرحلة نضج فكرى

5 komente:

Ehab tha...

سلامة سعادتكمن الأكتئاب
انا اول مره اجي مدونتك بجد جميله قوي احييكي عليها
بخصوص موضوع الأكتئاب لو لفيتي المدونات هتلاقي الناس كلها مكتئبه وتعبانهومنهم ناس بتقفل مدوناتها من كتر اليأس
موضوع جميل بجد ومنتشر قوي
تحياتي
سلاااااااااااام

ولــــــــــو tha...

بصي انا مش عارف الناس مكتئبه من ايه من الزحمه ولا البطاله ولا القهر ولا قله الفلوس ولا الكبت العاطفي ولا الضغط النفسي
مالحياه ماشيه واحنا عليها مش بيحصلنا حاجه

وفي الاخر يقولوا اكتئاب
انا بقى عايز اعرف يعني ايه اكتئاب
كاتهم البلاوي ملوا البلد


ده كلام سمعته النهارده من سواق التاكسي بس كان بيتكلم عن حاله الناس بوجه عام
انا مش عارف اقوول ايه
لنا الله
تحياتي ليكي ولموضوعك

Hesa Hanem tha...

ekte2ab ya3ny aryafa ya3ny enk tes7a men el nom mesada3 w msh 3aref eh el sabab w enk teb2a a3ed fy aman Allah w ba3den teegy 7ga re5ma kda fy balak te2olk hoa ana 3ayesh leh .......

NeRmeeN tha...

ده انا على كده بقى بقيت الدكتور هيكل من كتير الاكتئاب

على العموم الحمد لله على كل حال ...موضوع منتشر فعلا اوى يا ياسو

تحياتى

سندباد tha...

اولا انا اسف علي تاخري في الزيارة
ثانيا انا مش شايف ان الموضوع تافه بالعكس ده في منتهي الاهمية لانها مشكلة بيتعرض ليها جيل المفروض انه هيبقي في المستقبل ام واب ومدير ووزير ويمكن رئيسولو اني دي صعبة شوية
علي العموم انا راي ان بعدنا عن ربنا هو اللي بيسبب التوتر والاكتئاب والتشتت
ربنا يرحمنا واسف مرة تانية علي عدم الزيارة من بدري
تحياتي